Marijuana som läkemedel!??

På 4:an går programmet "Efter tio" och där pratades idag  om användning av marijuana  som läkemedel mot viss smärta, stress och biverkningar vid cancer och mycket mera.

I Los  angeles finns det speciella läkare man går till om man vill få detta utskrivet. Läkarn tar då ställning om man kan bli hjälpt av marijuanan och tycker han det så får man helt enkelt recept på det.

Programledaren Malou hade gäster i studion som hon frågade hur dom såg på det här och om dom tyckte att det var rätt att ge en "drog" som läkemedel. En av gäserna var Leif Silbersky och han var väldigt emot narkotika och försvarade aldrig narkotikabrottslingar i rätten heller. Däremot tyckte han att det var helt okej om man fick marijuana utskrivet genom läkare. Alla gästerna tyckte att det var helt okej att få det som läkemedel.

Tydligen så kan man få det på recept i Sverige med men om man vill ha det som läkemedel i Sverige dock så måste din läkare skicka in en licensansökan till läkemdelsverket tror jag det var. Dom får faktiskt in ca 10 ansökningar per år och alla brukar godkännas.

Jag tycker faktiskt det är helt okej om man skulle få det utskrivet via läkare om man verkligen behövde det. Om en läkare sa till mig att jag tror du skulle ha bra hjälp av detta så skulle jag absolut ge det ett försök. Jag kan inte se varför det skulle vara så mycket värre än att ta alla andra läkemedel som finns på marknaden. Det finns ju även forskning på att marijuanan verkligen funkar bra som smärtlindring och lugnande. Vad tycker ni?








Kommentarer
Postat av: Titti

Magnus Betnér tog upp i sin show "livets ord" det här med eventuell legalisering av cannabis. En forskare i England hade fått till uppdrag att forska i ämnet då regeringen ville att drogen skulle klassas upp ett steg (från lätt drog till tung drog om jag minns det rätt).



Efter månader av foskning så kom svaret: Det är omöjligt att klassa cannabis som tung drog utan att samtidigt drog-klassa alkohol också.



Personligen så tycker jag det är lite dubbelmoral att man har noll tolerans mot droger i detta land medan de flesta tycker det är helt okej att ta en drink efter en stressig dag på jobbet.

2010-12-28 @ 12:12:55
URL: http://the0911.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback