Min Ernst <3

Vi var på djuraffären och köpte mat åt Berit (vår spindel) och då uppstod kärlek från första ögonkastet mellan mig och en skäggagam. Den var så otroligt söt så jag skulle ha kunnat tagit med mig "Ernst" på direkten. Han fick ett namn som klingade med Berit, Ernst och Berit, Det låter väl som stans radarpar?

Iallafall så tog jag reda på lite fakta om Ernst när jag kom hem och det visade sig att som ungar äter de mer än vad jag gör nu om dagarna (jag äter bara lite annorlunda föda). De kan äta upp till 30 syrsor om dagen plus att det ska ha sallad varje dag, riktiga matvrak som små. Dock försvinner det enorma matbehovet med åldern men de måste ändå få mat varannan eller var tredje dag som minst.

Sen så måste de ha en solplats någonstans i terrariet med värme mellan 38-45 grader, sen ska det vara svalare runt om och svalste platsen ska vara 26 grader. Då de är växelvarma djur så kan de inte reglera sin egna kroppstemperatur utan måste ha hjälp med det så därför är det tydligen viktigt att temperera rätt. Utöver värme och mat så tillkommer ju såklart att hålla rent och byta vatten och lite annat fix med vitaminer och sånt.

Med andra ord då får nog min kärlek till Ernst vara på avstånd (ett tag) då det är väldigt mycket jobb med ödlor.


Visst är de söta!!













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback