Säg det med blommor!

Det har väl inte gått någon förbi att det är Alla hjärtans dag idag och säker många väljer att visa sin älskling lite upskattning med blommor, så därför tycker jag det passar bra att lägga ut ett inlägg om blommornas betydelse! Fast ge blommorna hellre på någon annan dag än just alla hjärtans dag!

Det här betyder färgerna:

  Blått: Jag vill bli vid din sida tills jag dör.

  Gult: Du är solen i mitt liv.

  Lila: Jag önskar dig lycka och välgång i livet.

  Orange: Jag är din trogne vän.

  Rosa: Jag är förälskad i dig och lovar att vara trogen.

  Röd: Jag räknar dagarna tills vi ses igen.

  Vit: Jag tror på din oskuldsfullhet.

Det går också att kombinera färgerna och få nya betydelser. Till exempel antyder en bukett med blåa, vita och röda blommor att det handlar om ett frieri.

...och antalet betyder:

  En blomma: Du är mitt allt.

  Tre: När får jag träffa dig igen?

  Fem: Jag gör vad som helst för dig.

  Sex: Jag tvivlar på det du säger.

  Sju: Jag älskar dig.

  Tio: Vill du gifta dig med mig?


Fördjupningsruta

För dig som vill ha större blomstervokabulär:

 

Röd amaryllis: Från djupet av min själ, jag högaktar dig.

Anemon: Din svartsjuka är onödig.

Blåklocka: Skvallra inte för någon om det du vet.

Brännässla: Usch, vad du är näsvis.

Fläder: Jag svettas bara jag tänker på dig.

Harsyra: Du roar dig medan jag förgås av smärta.

Hundkex: Jag är din slav.

Röd klöver: Jag vill förbli fri, som jag har varit.

Vit klöver: Neka mig inte vänskap.

Ljung: Du är otacksam.

Narciss: Jag älskar, men inte dig.

Persilja: Du blir ganska nyttig i hushållet.

Rosenknopp: Jag har älskat dig länge i smyg.

Röd tulpan: Detta är en kärleksförklaring.



Källa:Aftonbladet



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback