Vänster eller högersida?

 Finns en bild på en snurrande ballerina som beroende på om du använder höger eller vänster hjärhalva snurrar åt ett visst håll. Om du ser att hon snurrar med klockan använder du höger hjärnhalva och moturs använder du vänster.

Först när jag kollade på den här bilden så snurarde hon moturs men jag kunde få henne att vändam Min sambo såg henne enbart snurra med klockan och hur han än betedde sig så kunde han inte få henne att byta håll, jag försökte förklara hur han skulle göra men utan resultat, kanske betyder att jag är liiiite smartare eller?! 
;)
 
Hjärnhalvornas egenskaper:
Den vänstra halvan rymmer medvetande, språkförmåga i både tal och skrift, matematik, logik, analysförmåga samt jagets historiska aspekter och framtidsplaner. Den arbetar sekventiellt, vilket innebär att den koncentrerar sig på en sak i taget. Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, bildförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till det som finns här och nu men arbetar med många olika saker samtidigt.
Källa: Wikipedia




Såg den här ballerinan hos www.michas.se och tyckte det var lite kul!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback