Toddlers and tiaras....

 Ja detta program som går på TLC varje dag som handlar om små barn som tävlar om att bli skönhetsdrottningar är ju gjort för att väcka rektioner. Jag blir lite förskräckt när man så tydligt ser att den enda som vill det här är mamman, man ser att det här är allt annat än barnets dröm. Det är så uppenbart då barnet gråter och säger att hon inte vill träna sina steg, fixa håret och annat som tillhör. Det är ju som om barnen är på bootcamp innan en tävling ska gå av stapeln, mamman är ofta behård att allt ska se perfekt ut i minsta detalj. Det var en mamma som sa att hon gjorde det för att lära dottern att se bra ut för sin man precis som hon gör, det är en kvinnas plikt, Jag satt som en fågelholk när jag hörde det. En kvinnas plikt alltså? Då är jag så långt ifrån "idelakvinnan" man kan komma kan jag säga. Undrar vad för slags mossig uppfostran den här stackars kvinnan har fått. Varför i ett samhälle som redan är styrt av ett size zero ideal som gör att tejer mår dåligt ändå vill man att sin dotter bara ska tycka att hon är fin och duger när hon är fixad ut till fingerspetsarna?? Det är ju som att indirekt säga att: du duger inte som du är. Sen dessutom om de inte vinner är det också som gjort för att ge barnen sämre självförtroende.

Jag blir lika överraskad varenda gång jag ser vad de gör för skönhetsbehandlingarna på barnen. Det var en bebis som var 13 månader som fick sina ögonbryn rakade, brun utan soldusch och blekta tänder och sminkad som en docka. Här tycker jag personligen gränsen är nådd för vad som är okej för längesen. 

  Så länge sånt här  är på barnens villkor, helst med en åldersgräns så barnen åtminstone är stora nog att förstå och ta egna beslut och så tar vi bort allt smink och alla "sexiga" kläder så  tycker jag det känns åtminstone lite bättre.



 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback