Ge blod

Läste för ett tag sen att det är som vanligt brist på blod i blodbankarna, vilket fick mig att kolla upp hur det här med blodgivning går till.

Det var inte svårare än att man tar sig ner till blodgivningscentralen vilket blir för oss ingång 62 på akademiska här i uppsala  och går in där och säger "Hej jag vill ge blod" Då får du en hälsoblankett att fylla i för att se om du är lämplig blodgivare och sen får du ta ett blodprov för att utesluta olika smittor som HIV, syfilis och HTLV. Tar du dig igenom utan anmärkning så är du grön för att ge blod.

Då kommer du att få en kallelse när det är dags att ge blod, brukar vara efter behov. Som tjej får du ge 3 ggr per år och kille 4ggr per år, det tar ca 10 min att ge blod och då tar dom ca 4.5 dl och du kan efteråt fortsätta som vanligt.

Jag och min sambo ska faktiskt ta oss upp till akademiska på måndag för att se om vi kan börja lämna blod. Vi båda har ovanliga blodgrupper också, miin sambo har B negativ som 2% av Sveriges befolkning har och jag har AB positiv som 5% har.

Det känns som att det är en ganska liten och enkel insats för att kanske rädda livet på någon.
Vill ni också veta mer gå in på www.geblod.nu



Geblod.nu - Mest om blodgivning från Sveriges blodcentraler


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback