Mini kladdkakor med fyllning

Här är ett recept på supergoda mini kladdkakor, som är lätta att göra!



2ägg                          1 krm salt
2,5 dl strösocker         4 msk kakao  
100 g smör                 2 dl mjöl       
1.5 tsk vaniljsocker     1 tsk bakpulver

Tillagning:

Vispa upp ägg och socker till en porös smet.
Blanda i de resterande ingredienserna och vispa till en jämn smet. Smeten blir ganska trögflytande.

Skeda upp rejält med smet i stora muffinsformar á la amerikanske mått.

Grädda på 200 grader i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Inte mer!!
Även om det inte ser ut som om de är färdiga ska du inte låta dom gräddas längre. Du måste fortafarnde ha dom kladdiga i mitten.



Om du vill ha dem extra chokladiga så kan du göra en fyllning till som du förbereder medans kladdkakorna gräddas i ungnen

Ingredienser fyllning:

100g smör
4msk socker
2tsk mjöl
4tsk kakao
1dl grädde
1dl mjölk

Koka alltsammans på medeltemperatur i 10-15min tills den har tjocknat lite. Var noga med att röra om hela tiden så att den inte bränns vid. Gröp ur lite i mitten på kladdkakorna och fyll sedan med 1 msk fyllning. Då det är väldigt kladdiga när de är klara så kan de med fördel frysas in ett tag.



Låt mig veta om ni testar receptet och vad ni tyckte om det!







Kommentarer
Postat av: sannalitens.blogg.se

Svar: Okej :) Hur är läget med dig idag då? :)



Kramar, Sannalitens.blogg.se



Ps. Delta gärna i min dagens-blogg tävling, eller i min H&M-tävling med 1000:- i potten :)

2011-03-25 @ 11:28:02
URL: http://sannalitens.blogg.se/
Postat av: Caroline

Det där översta är exakt samma som chokladmuffinsen från sju sorters kakor och de har jag gjort hundratalsgånger känns det som. Suuuupergoda! Jag brukar dock ha i två teskedar vaniljsocker och bara grädda dem 8-9 minuter - MUMS!



Kram

2011-03-25 @ 12:17:24
URL: http://uppsalamamman.blogspot.com
Postat av: onlyerik

bli dagens blogg :D

2011-03-25 @ 13:03:30
URL: http://onlyerik.com
Postat av: Linnea Sjöström

Det verkar jättegott och mumsigt! måste testas, kanske imorgon :)

2011-03-27 @ 18:04:35
URL: http://linneaasjostrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback